Παρασκευή, 27 Νοεμβρίου 2015

ΑΝΘΡΩΠΙΝΗ ΑΡΜΟΝΙΑ (ΜΕΡΟΣ 17ο)


Πως αισθάνεστε με την ιδέα να σταματήσετε το κάπνι­σμα.


1 ._ Επιθυμώ να καπνίσω και δεν προγραμματίζω να εγκα­ταλείψω το κάπνισμα.
2 ._ Μ’ αρέσει το κάπνισμα, αλλά θα επιθυμούσα να το στα­ματήσω.
3 ._ Είμαι έτοιμος (η) να σταματήσω το κάπνισμα τώρα.
Εάν απαντήσατε: «Επιθυμώ να καπνίζω και δεν προγραμματί­ζω να το σταματήσω», αναρωτηθείτε γιατί τόσοι πολλοί άνθρωποι έχουν εγκαταλείψει το κάπνισμα.
Εξετάστε αυτό: 50 εκατομμύρια Αμερικανοί είναι πρώην καπνιστές. Για ποιόν λόγο σταμάτησαν; Μερικοί από αυτούς τους λόγους μπορούν να ισχύουν και για σας. Έχετε προβλήματα με την αναπνοή σας, την καρδιά ή υψηλή πίεση; Υπάρχει ιστορικό καρκίνου στην οικογένειά σας; Εγκαταλείποντας το κάπνισμα μπορεί να μειώσετε την πιθανότητα, να συμβεί και σε σας κάτι τέτοιο.
Εάν απαντήσατε: «Μ’ αρέσει το κάπνισμα, αλλά θα επιθυμού­σα να το σταματήσω», τότε είστε σε θέση να το κόψετε, όπως οι περισσότεροι καπνιστές. Τώρα αναρωτηθείτε γιατί θα είστε καλύτερα αφότου το σταματήσετε. 

Ίσως να βρείτε μερικές από τις ακόλουθες απαντήσεις:
• Η υγεία μου θα βελτιωθεί. Με ποιον τρόπο;
• Θα κερδίσω χρήματα. Πόσα;
• Το σπίτι και το αυτοκίνητό μου θα είναι καθαρότερα. Γιατί είναι αυτό σημαντικό για σας;
• Η οικογένεια και οι φίλοι μου θα είναι ευτυχείς. Γιατί;
• Θα αισθανθώ καλύτερα για τον εαυτό μου. Με ποιον τρόπο;
• Ένας άλλος λόγος είναι:____________

Όσο περισσότερους λόγους έχετε να σταματήσετε το κάπνισμα, τόσο πιο πιθανό είναι να τα καταφέρετε.
Εάν απαντήσατε: «Είμαι έτοιμος (η) να το σταματήσω τώρα», ο γιατρός σας μπορεί να σας βοηθήσει να το πετύχετε.

Πότε νιώθετε την ανάγκη να καπνίζετε;
• Όταν βλέπω κάποιον άλλον να καπνίζει.
• Όταν βλέπω τσιγάρα σε τασάκι.
• Όταν καθαρίζω το σπίτι.
• Όταν μιλάω στο τηλέφωνο.
• Όταν χαλαρώνω.
• Όταν πίνω ένα φλιτζάνι καφέ.
• Όταν πίνω αλκοόλ.
• Κατά τη διάρκεια ή μετά από τα γεύματα.
•Όταν οδηγώ αυτοκίνητο.
•Μετά από την εργασία.
•Όταν βλέπω τηλεόραση.
Για κάθε ερέθισμα -από τα παραπάνω-που ισχύει για σας σκεφτείτε κάτι άλλο που θα μπορούσατε να κάνετε για να μην καπνίσετε. Παραδείγματος χάριν, αντί να καπνίσετε μετά από ένα γεύμα, θα μπορούσατε να βουρτσίσετε τα δόντια σας.

Χρησιμοποιείτε το τσιγάρο για να ανακουφίσετε τα ανήσυχα συναισθήματα;
Οι καπνιστές χρησιμοποιούν συχνά το τσιγάρο, για να αντιμε­τωπίσουν ορισμένα ανήσυχα συναισθήματα. Σκεφτείτε εάν και εσείς το κάνετε αυτό. Μπορεί να καπνίζετε, όταν αισθάνεστε τις ακόλουθες συγκινήσεις και νιώθετε:
•  Θυμωμένος (η) · Κακοποιημένος (η) · Απογοητευμένος (η)
•  Πληγωμένος (η) · Πικραμένος (η) · Φοβισμένος (η)
•  Ντροπιασμένος (η) · Αγανακτισμένος (η) · Μόνος (η)
•  Στεναχωρημένος (η) • Εγκαταλελειμμένος (η) • Κατάθλιψη
•  Ένοχος (η) • Ανήσυχος (η) ή αγχωμένος (η) • Αυτολύπηση
•  Βαρεμάρα • Ανήσυχος (η)
Εάν γνωρίζετε ότι χρησιμοποιείτε το τσιγάρο για να σας βοη­θήσει να αντιμετωπίσετε αγχωτικές ή δύσκολες στιγμές, να ξέρετε ότι τελικά μπορείτε να αντιμετωπίσετε τέτοιες στιγμές πιο αποτελεσματικά χωρίς να καπνίσετε. Βαθιές αναπνοές, ασκήσεις χαλάρωσης και η θετική προβολή έχουν βοηθήσει πολλούς καπνιστές να σταματήσουν το κάπνισμα. Ρωτήστε τον γιατρό σας για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με αυτές τις τεχνικές.

Κάπνισμα: Βήματα για να σας βοηθήσουν να κόψετε τη συνήθεια

Άμεσοι λόγοι για να σταματήσετε το κάπνισμα
•  Κακή αναπνοή και λεκιασμένα δόντια
•  Κακή μυρωδιά στα ρούχα, τα μαλλιά και το δέρμα
•  Χαμηλότερη αθλητική επίδοση
•  Βήχας και πόνος στο λαιμό
•  Γρηγορότεροι κτύποι της καρδιάς και αυξημένη πίεση αίμα­τος
•  Κίνδυνος παθητικού καπνίσματος για τους ανθρώπους γύρω σας
•  Κόστος

Μακροπρόθεσμοι λόγοι για να σταματήσετε το κάπνι­σμα
•  Τοξικές χημικές ουσίες που περιέχονται στον καπνό
•  Κίνδυνος καρκίνου πνευμόνων και πολλοί άλλοι τύποι καρκί­νων
•  Κίνδυνος καρδιακών παθήσεων
•  Σοβαρά προβλήματα αναπνοής
•  Ο χρόνος που χάνετε από τη διασκέδασή σας λόγω ασθένει­ας
•  Ρυτίδες
•  Κίνδυνος έλκους στομάχου
•  Κίνδυνος ουλών
•  Κίνδυνος ζημίας στο έμβρυο γυναικών που καπνίζουν
•  Γίνεστε ένα κακό παράδειγμα για τα παιδιά σας
•  Καταστροφή του μεγαλύτερου ποσοστού βιταμίνης C, που λαμβάνει από τις τροφές ο οργανισμός μας
•  Κίνδυνος για τα αγγεία μας. Ακόμα και αυτοί που καπνίζουν πολύ λίγα τσιγάρα ή είναι παθητικοί καπνιστές έχουν τριπλάσιες πιθανότητες να πάθουν καρδιαγγειακά νοσήματα από τους μη καπνίζοντες. Μέχρι πρότινος αυτό δεν είχε ανακαλυφθεί.

Πώς θα έπρεπε να προετοιμαστώ για να σταματήσω το κάπνισμα;
1.   Ορίστε μια ημερομηνία να σταματήσετε το κάπνισμα μέσα σε 2 έως 4 εβδομάδες από τώρα. Έτσι θα έχετε το χρόνο να προετοιμαστείτε. Γράψτε τους προσωπικούς λόγους, για τους οποίους θέλετε να σταματήσετε το κάπνισμα. Να είστε συγκε­κριμένοι.
2.   Κρατήστε τον κατάλογο που γράψατε, για να τον κοιτάτε, όταν αισθάνεστε την ανάγκη να καπνίσετε.
3.   Κρατήστε ένα ημερολόγιο σχετικά με το κάθε πότε και γιατί καπνίζετε.
4.   Χρησιμοποίηση των πληροφοριών από αυτό το ημερολόγιο. Εσείς και ο γιατρός σας μπορείτε να καταστρώσετε ένα σχέδιο, για να αποφασίσετε τι θα κάνετε, όταν επιθυμείτε να καπνίσε­τε.
Αμέσως πριν την ημερομηνία έναρξης της προσπάθειάς σας πετάξτε όλα τα τσιγάρα σας, τους αναπτήρες και τα τασάκια.

Πώς μπορώ να έχω την υποστήριξη και την ενθάρρυν­ση που χρειάζομαι;
Πέστε στην οικογένεια και στους φίλους σας τι είδους βοήθεια χρειάζεστε. Η υποστήριξη τους θα σας διευκολύνει να σταμα­τήσετε το κάπνισμα. Επίσης, ζητήστε από τον οικογενειακό σας γιατρό να σας βοηθήσει να οργανώσετε ένα σχέδιο για να σταματήσετε το κάπνισμα. Μπορεί να σας δώσει πληροφορίες για τηλεφωνικές επικοινωνίες ή υλικά αυτοβοήθειας, που μπο­ρεί να σας φανούν πολύ χρήσιμα. Ο γιατρός σας μπορεί, επί­σης, να σας συστήσει κάποιο πρόγραμμα διακοπής καπνίσμα­τος.
Δώστε ανταμοιβές στον εαυτό σας για την παύση του καπνί­σματος. Παραδείγματος χάριν, με τα χρήματα που κερδίσατε μη καπνίζοντας αγοράστε κάτι ιδιαίτερο για σας.
Ακόμη, σε αυτή την προσπάθεια βοηθά πολύ η ανάγνωση βιβλίων αυτοβελτίωσης και τόνωσης της αυτοπεποίθησης, όπως και βιβλίων θετικής σκέψης. Επίσης, ο βελονισμός βοηθά να κόψουμε το τσιγάρο και να επιτύχουμε εσωτερική γαλήνη και ηρεμία, δημιουργώντας μας αίσθημα αηδίας όταν πάμε να καπνίσουμε.

Τι γίνεται με την πίεση που νιώθω και θέλω να καπνί­σω;
Μπορεί να συνηθίσατε να χρησιμοποιείτε το τσιγάρο, για να χαλαρώνετε όταν αισθάνεστε πιεσμένοι. Ευτυχώς υπάρχουν καλοί τρόποι να μειώσετε την ένταση χωρίς κάπνισμα. Χαλαρώστε με ένα ζεστό μπάνιο, περπατήστε, μάθετε να κάνε­τε βαθιές αναπνοές. Σκεφτείτε τις αλλαγές που μπορείτε να κάνετε στην καθημερινή σας ρουτίνα, που θα σας βοηθήσουν να αντισταθείτε στην επιθυμία να καπνίσετε. Παραδείγματος χάριν, εάν καπνίζατε όταν πίνατε καφέ, τώρα να πίνετε τσάι ή κάποιο άλλο ρόφημα που επιθυμείτε.

Τι θα συμβεί όταν σταματήσω το κάπνισμα;
Το πώς θα αισθανθείτε όταν σταματήσετε το κάπνισμα, θα εξαρτηθεί από το πόσο καπνίζατε, πόσο εθισμένο είναι το σώμα σας στη νικοτίνη και πόσο καλά προετοιμαστήκατε για να το σταματήσετε. Μπορεί να ποθήσετε ένα τσιγάρο ή να αισθάνεστε μεγαλύτερη πείνα απ’ ότι συνήθως. Μπορεί να αισθάνεστε νευρικότητα και να αντιμετωπίσετε πρόβλημα στη συγκέντρωση. Μπορεί, επίσης, να βήχετε περισσότερο απ’ όσο πρώτα και ίσως να έχετε πονοκεφάλους.
Αυτά τα πράγματα συμβαίνουν, επειδή το σώμα σας είναι εθι­σμένο στη νικοτίνη. Καλούνται «συμπτώματα απόσυρσης ή στέρησης της νικοτίνης». Τα συμπτώματα είναι ισχυρότερα κατά τη διάρκεια των πρώτων ημερών και εξαφανίζονται μέσα σε μερικές εβδομάδες.

Τι γίνεται με την αντικατάσταση της νικοτίνης, όταν θέλω να σταματήσω το κάπνισμα;
Τα προϊόντα αντικατάστασης νικοτίνης είναι ένας τρόπος παίρνετε νικοτίνη χωρίς να καπνίζετε. Αυτά τα προϊόντα υπάρχουν σε διάφορες μορφές. Μπορείτε να αγοράσετε τσί­χλα νικοτίνης, έμπλαστρο και καραμέλες νικοτίνης χωρίς συνταγή από τον γιατρό σας. Το να μασάτε γλυκόριζα ή κόκκι­νη πιπεριά (καυτερή) βοηθά πολύ στο να μην νιώθετε την ανά­γκη να καπνίσετε. Η αντικατάσταση της νικοτίνης βοηθά στο να ελαττωθεί η επιθυμία του σώματός σας για τη νικοτίνη και στο να μειωθούν τα συμπτώματα στέρησης. Αυτό σας προ­σφέρει την άνεση να εστιάσετε στις αλλαγές που πρέπει να κάνετε στις συνήθειες και το περιβάλλον σας.
Συζητήστε με τον γιατρό σας αν η χρήση αυτών των προϊόντων είναι πιθανό να σας βοηθήσει να κατακτήσετε τον στόχο σας.

Θα παχύνω αν σταματήσω το κάπνισμα;
Οι περισσότεροι άνθρωποι παίρνουν λίγο βάρος, όταν σταμα­τούν το κάπνισμα. Να θυμάστε ότι οποιαδήποτε αύξηση του βάρους σας αποτελεί δευτερεύοντα κίνδυνο για την υγεία σας σε σύγκριση με τους κινδύνους του καπνίσματος. Το να κάνετε δίαιτα, ενώ προσπαθείτε να σταματήσετε το τσιγάρο, θα προ- καλέσει περιττή πίεση. Αντί αυτού περιορίστε την αύξηση του βάρους σας με μια πιο σωστή διατροφή φτωχή σε λιπαρά. Τρώτε άφθονα φρούτα και ωμά λαχανικά. Μπορείτε να μασουλάτε ωμά καρότα, αγγουράκια, ρίζες σέλινου. Έτσι, θα απα­σχολείτε τα χέρια σας και την στοματική σας κοιλότητα. Ο βελονισμός (που έχει την ικανότητα να σας χαλαρώσει) θα σας βοηθήσει να μην πάρετε βάρος, γιατί δεν θα τρώτε από ένταση και στρες λόγω της έλλειψης του τσιγάρου. Επίσης, ο βελονι­σμός μπορεί να σας κόψει την όρεξη. Μπορείτε, ακόμα, να εμπιστευτείτε έναν διαιτολόγο, ώστε να ακολουθήσετε κάποιο πρόγραμμα απώλειας ή διατήρησης βάρους.

Τι να κάνω αν καπνίσω πάλι;
Μην αισθανθείτε αυτό το γεγονός σαν αποτυχία. Σκεφτείτε γιατί ξανακαπνίσατε και τι μπορείτε να κάνετε για να μην το επαναλάβετε. Ορίστε μια νέα ημερομηνία για να σταματήσετε το κάπνισμα. Πολλοί πρώην καπνιστές δεν πέτυχαν αμέσως αλλά συνέχισαν την προσπάθεια. Όταν χάνεις μία μάχη, δεν χάνεις τον πόλεμο.
Οι πρώτες ημέρες θα είναι πιθανώς οι πιο δύσκολες. Θυμηθεί­τε ότι ακόμη και μια ρουφηξιά από ένα τσιγάρο μπορεί να προκαλέσει υποτροπή. Για αυτό, μην το διακινδυνεύσετε.

Για να ανακαλύψετε, εάν αυτό το άρθρο ισχύει και για σας και για να πάρετε περισσότερες πληροφορίες για αυτό το θέμα, συζητήστε με τον οικογενειακό σας γιατρό.