Τετάρτη 6 Δεκεμβρίου 2017

ΑΝΘΡΩΠΙΝΗ ΑΡΜΟΝΙΑ (ΜΕΡΟΣ 68ο)

Η ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ ΜΕ «ΑΠΟΜΑΚΡΟΥΣ»

ΜΑΘΑΙΝΟΝΤΑΣ ΝΑ ΑΓΑΠΑΜΕ ΤΟΥΣ «ΑΠΟΜΑΚΡΟΥΣ», ΧΩΡΙΣ ΝΑ ΧΑΝΟΥΜΕ ΤΗΝ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΜΑΣ

Όταν βρισκόμαστε στον ρόλο του απόμακρου, κρατάμε τους άλλους σε απόσταση, αποφεύγοντας την τίμια και ουσιώδη συναισθηματική επαφή μαζί τους. Έτσι, έχουμε λιγότερες πιθανότητες να πληγωθούμε και να επηρεαστούμε από τα αρνητικά συναισθήματα και τις απαιτήσεις τους.

1. Κρυβόμαστε, για να προστατεύσουμε τον εαυτό μας από την επίθεση του «τρομοκράτη», από τις ερωτήσεις του «ανακριτή» και από τα παράπονα του «θύματος».
2. Εκτός από το να προστατευόμαστε με την απομάκρυνσή μας από τους άλλους και με το να μην εκφραζόμαστε - ούτε θετικά ούτε αρνητικά -, κερδίζουμε αξία κάνοντας τους άλλους να επιδιώκουν την επαφή μαζί μας.
Μερικά απόμακρα άτομα επιθυμούν βαθιά μέσα τους να τα προσεγγίσει κάποιος. Χρειάζονται την προσοχή των άλλων, αλλά δεν μπορούν να απελευθερωθούν από τον ρόλο τους, ώστε να επικοινωνήσουν με τους άλλους. Το άτομο που προσεγγίζεται παίρνει ενέργεια και επιβεβαίωση από εκείνον που το προσεγγίζει, αποζητώντας την παρέα του.
Ενώ το θύμα ελέγχει τους άλλους με τα αισθήματα ενοχής και ευθύνης που τους δημιουργεί, ο απόμακρος ελέγχει τους άλλους μέσα από την ανάγκη τους για επαφή μαζί του, αρνούμενος την προσοχή του και τη συναισθηματική ανταλλαγή.
Μπορούμε να βοηθήσουμε τον εαυτό μας και τους απόμακρους ανθρώπους που υπάρχουν στη ζωή μας, αν απελευθερωθούμε από την πεποίθηση ότι δεν επικοινωνούν μαζί μας, επειδή δεν είμαστε εντάξει εμείς. Φυσικά, μπορούμε να τους ρωτήσουμε και να τους δώσουμε την ευκαιρία να μας πουν αν κάναμε κάτι που τους πλήγωσε.
Αν αρνηθούν να μας πουν τι τους ενοχλεί, τότε θα είναι ίσως καλύτερα να τους επιτρέψουμε να έχουν την ευθύνη της πραγματικότητας, που δημιουργούν για τον εαυτό τους.
Μερικές από τις πεποιθήσεις που δημιουργούν αρνητικά συναισθήματα μπορεί να είναι:
α. Όταν ο άλλος δεν επικοινωνεί μαζί μου, δεν με αγαπάει, δεν με σέβεται, δεν με εμπιστεύεται ή δεν ενδιαφέρεται για μένα.
β. Έχω κάνει κάποιο λάθος, γι’ αυτό ο άλλος δεν επικοινωνεί μαζί μου.
γ. Χρειάζομαι να επικοινωνήσω με τον άλλον, για να λύσω προβλήματα και να πάρω αποφάσεις,
δ. Δεν μπορώ να είμαι ευτυχισμένος χωρίς επικοινωνία,
ε. Χρειάζομαι την προσοχή των άλλων, για να αισθάνομαι ότι ενδιαφέρονται για μένα και ότι αξίζω,
ζ. Κανείς δεν νοιάζεται για μένα,
η. Είμαι μόνος στον κόσμο,
θ. Αυτό είναι αθέμιτο και άδικο.
ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΑ
Ακολουθεί ένας κατάλογος με συναισθήματα που εμφανίζονται συχνά, όταν συνυπάρχουμε με ανθρώπους που βρίσκονται στον ρόλο του απόμακρου.
1. Απόρριψη, επειδή δεν μας δίνουν καμιά σημασία (μας αγνοούν) ή δεν μοιράζονται μαζί μας τα συναισθήματα και τις σκέψεις τους.
2. Μοναξιά (αποξένωση), επειδή δεν μπορούμε να μοιραστούμε μαζί τους συναισθήματα, ανάγκες, σκέψεις μας.
3. Φόβος (ενοχή) ότι έχουμε κάνει κάποιο λάθος.
4. 'Έλλειψη αγάπης, όταν δεν την εκφράζουν με τον τρόπο που χρειαζόμαστε.
5. Πόνος (αδικία), επειδή δίνω αλλά δεν παίρνω αυτό που χρειάζομαι.
6. Απογοήτευση και θυμός, επειδή αυτός ο άνθρωπος δεν μου δίνει όσα χρειάζομαι σ’ αυτή τη σχέση.

Ένας πιθανός τρόπος αλληλεπίδρασης με έναν «απόμακρο»
Είναι χρήσιμο να θυμόμαστε ότι ο άνθρωπος αυτός έχει κάποια δυσκολία και είναι κλειστός, επειδή φοβάται να ανοιχτεί. Ότι δεν φταίμε εμείς γι’ αυτή τη συμπεριφορά και ότι αξίζουμε, ότι είμαστε ασφαλείς και μπορούμε να λύσουμε τα προβλήματά μας, ακόμη και αν εκείνος δεν ανοιχτεί ποτέ.
Να σταματήσουμε να τον πιέζουμε και να τον αφήσουμε μόνο του, έως ότου εκείνος αισθανθεί την ανάγκη να επικοινωνήσει μαζί μας.
Να του εξηγήσουμε ότι, αν και η επικοινωνία μαζί του είναι πολύ σημαντική και απαραίτητη για μας, αναγνωρίζουμε τα αρνητικά αποτελέσματα που δημιουργούνται, όταν τον πιέζουμε ή του γκρινιάζουμε για την έλλειψη επικοινωνίας μαζί του.
Επίσης, να του εξηγήσουμε ότι θα χαρούμε πάρα πολύ τη στιγμή που θα αισθανθεί την ανάγκη να επικοινωνήσει πραγματικά μαζί μας, αλλά μέχρι τότε θα αναλάβουμε την ευθύνη της ζωής μας και της κάλυψης των αναγκών μας.
Να μην αισθανόμαστε ότι εμείς φταίμε για τη σιωπή του και να ασχοληθούμε με δραστηριότητες που μας γεμίζουν και δίνουν νόημα στη ζωή μας, λέγοντάς του πόσο θα χαρούμε, αν συμμετέχει κι εκείνος σε οποιαδήποτε από αυτές θα επιθυμούσε.
Να μην ανυπομονούμε για το πότε θα επικοινωνήσει μαζί μας. Να δώσουμε μεγαλύτερη προσοχή στις ευθύνες μας, στη δημιουργικότητά μας, στη μόρφωση και στην εξέλιξή μας. Υπάρχουν πολλά άλλα πράγματα που μπορούν να μας κάνουν ευτυχισμένους. Και όταν και εκείνος θα έχει διάθεση, να απολαύσουμε την επικοινωνία μας μαζί του.

Πιθανές θετικές πεποιθήσεις
α. Η ζωή μού δίνει κάθε στιγμή ακριβώς ό,τι χρειάζομαι, ώστε να μάθω το επόμενο μάθημα για την εξέλιξή μου.
β. Δεν είμαι υπεύθυνος για τη σιωπή του άλλου,
γ. Με αγαπάει και ενδιαφέρεται για μένα, ακόμη και αν δεν μπορεί να το εκφράσει.
δ. Η απομάκρυνσή του είναι αποτέλεσμα των φόβων και του άγχους του.
ε. Ο καλύτερος τρόπος να τον διευκολύνω να επικοινωνήσει είναι να τον αφήσω ελεύθερο,
ζ. Δεν είναι η μοναδική πηγή ευτυχίας στη ζωή μου.
η. Η αξία μου δεν εξαρτάται από την ικανότητά του να επικοινωνήσει μαζί μου.
θ. Μπορώ να νιώθω ολοκληρωμένος, ακόμη και χωρίς την επικοινωνία με κάποιον.
ι. Μπορώ να ικανοποιήσω τις ανάγκες μου επικοινωνώντας καθημερινά με τον θεό.
κ. Έχω πολλούς καλούς φίλους και τα μέλη της οικογένειας μου, με τους οποίους μπορώ να επικοινωνήσω,
λ. Να του δείχνω αγάπη, να τον αφήνω ελεύθερο και να τον αποδέχομαι. Αυτός είναι ο καλύτερος τρόπος να τον ενθαρρύνω να επικοινωνήσει.

Ένα παράδειγμα «Εγώ Μηνύματος» προς έναν Απόμακρο

«Αγαπημένε μου, έχω κάτι σημαντικό να σου εκφράσω και εάν θέλεις, απάντησέ μου.
Υπάρχουν φορές που είσαι σιωπηλός, ανέκφραστος, φαίνεσαι λυπημένος ή θυμωμένος. Δεν ξέρω τι αισθάνεσαι ή τι σκέφτεσαι και ανησυχώ μήπως έχω κάνει κάτι που σε έθιξε ή σε πλήγωσε ή μήπως δεν με αγαπάς πια.
Σκέφτομαι ότι δεν με εμπιστεύεσαι αρκετά ή ότι δεν αισθάνεσαι αρκετά κοντά μου, για να μοιραστείς μαζί μου αυτά που νιώθεις. Όταν σκέπτομαι έτσι, αρχίζω να αμφισβητώ την αξία μου ως σύζυγος (γονιός ή άλλος ρόλος).
Όταν σε βλέπω έτσι και κάνω αυτές τις σκέψεις, προσπαθώ να σε προσεγγίσω και να καταλάβω τι συμβαίνει. Κάποιες φορές ανταποκρίνεσαι και κάποιες όχι. Όταν δεν ανταποκρίνεσαι, πληγώνομαι και πιστεύω ότι δεν ενδιαφέρεσαι για μένα και τη σχέση μας.
Καταλαβαίνω τώρα ότι δεν βοηθάει να σε πιέζω να επικοινωνήσεις μαζί μου. θα προσπαθήσω να σου αφήσω την πρωτοβουλία της επικοινωνίας. Θέλω μόνο να ξέρεις ότι σε αγαπώ και μου είναι σημαντικό να ξέρω πως αισθάνεσαι και σκέφτεσαι, αλλά αφήνω την πρωτοβουλία σε σένα.
Αν, πράγματι, έχω κάνει κάτι που σε έχει θίξει ή σε έχει πληγώσει, θα ήθελα πάρα πολύ να μου το πεις, θα σου αφήσω όλο τον χώρο που χρειάζεσαι, για να νιώσεις ότι πραγματικά θέλεις να επικοινωνήσεις μαζί μου. Μήπως υπάρχει κάτι που θα ήθελες να μου πεις τώρα;».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου